FANDOM

Akutte muskel og senelidelserEdit

kort beskrive symptomer, diagnostik og behandling ved akutte muskel og senelidelser (fibersprængninger og rupturer).

Quote-sign-l.gif

Fiberspræning/ruptur:

Definition
Akutte sene- og muskellidelser efter overrivning af muskelfibre enten i selve muskelsubstansen eller ved muskelsenetilhæftningen.
Symptomer
Opstår pludseligt efter forkert bevægelse. Direkte og indirekte ømhed ved palpation (undersøgelse der udføres i form af berøring).
Diagnostik
Oventående. Evt. ultralydsscanning.

Ruptur: mange fibrer går helt af.

Fibersprængning: Lidt går af.

Behandling: Behandles efter RICE-princippet (Rest, Ice, Compression, Elevation). Langsomt begynde igen og vigtigt at strække musklen helt ud (så de ikke vokser sammen, for så går de let af igen).

OverbelastningstilstandeEdit

kort beskrive symptomer, forløb og behandling ved overbelastningstilstande i og omkring sener (tendinitis og tendovaginit [seneskedehindebetændelse]).

TendinitisEdit

Inflammatorisk reaktion omkring sener efter fejlbelastning.

Symptomer
Kraftig ømhed lokalt, smerter under belastning af berørte muskelgruppe. Stivhed før igangsætning.
Behandling
Aflastning f.eks. i skinne. Den udløsende aktivitet skal afbrydes i en periode. Analgetika og NSAID bør prøves inden invasiv behandling.

Ved langvarig overbelastning klarer musklen det, men ikke senerne, der holder den fast. Ved seneskedehindbetændelse ligger flere muskler i en sene skede..

Tenosynovit (seneskedehindebetændelse)Edit

Inflammatorisk reaktion i seneskeden omkring en eller flere sener.

Symptomer
Smerter i hvile, men en kraftig forværring ved funktion. Lokal trykømhed og tydelig hævelse omkring senen.
Komplikationer
Karpaltunnelsyndrom (tryk på en nerve i armen som medfører føleforstyrrelser) ved spredning af ødem.
Behandling
Fuld aflastning, fx i skinne, suppleret med NSAID. Lokal injektion af glukokortikoid (kortisol) ved store smerter.

Also on FANDOM

Random Wiki