FANDOM

MandenEdit

beskrive mandens ydre (scrotum, penis) og indre (testikler, bitestikler, ductus deferens og ductus ejaculatorius [tilsammen sædleder], prostata [blærehalskirtel], vesiculae se- minalis [sædblærer], glandulae bulbourethrales) kønsorganer.

2801.jpg

Mand

De ydre: Scrotum, pungen: indeholder testiklerne, bitestiklerne og første del af sædlederne. Er en udposning af forreste bugvæg, hænger ned bag penis, og deles i to hulrum af en bindevævshinde.

I Scrotum er temperaturen 35 grader - Nødvendigt for sædcelleproduktion (sædceller er meget temperaturfølsomme. Ved kulde trækker en muskel sig sammen(m. cremaster), så scrotum kommer tættere på kroppen. Modsvarende ved varme)

Penis: ...

De indre: Sædcellerne produceres i testes i sædkanalerne, og når de har gennemgået første og anden meiose, føres de til bitestiklerne (epididymis), hvor de modnes (er vidst også lidt et lager). Herefter føres de med sædlederen over til sædblæren og prostata. Ved ejakulation transporteres de ud af ductus ejaculatorius. Glandulae bulbourethrales og prostata afgiver sekreter, der indeholder modningsfaktorer, næringstoffer og basisk pH.

Sædblærer: 2 styk, 5 cm lange blæreformede kirtler bag prostata. Producerer tykt mukøst sekret, som udtømmes i ductus ejaculatorius under ejakulation. 60% af sekret i sæden kommer fra sædblæren.

prostata:

KvindenEdit

beskrive kvindens ydre (labia majora og minora [store og små skamlæber], clitoris) og indre (vagina [skede], uterus [livmoder], salpinges = tubae uterinae [æggeledere], ovarier [æggestokke]) kønsorganer.

2810.jpg

Kvinde

2811.jpg

Kvinde

Ovarierne (æggestokkene) indeholder æggene. Ved ægløsning føres de ned af æggelederne og ind i livmoderen.

Also on FANDOM

Random Wiki