FANDOM

Absorption af aminosyrerEdit

anføre at efter absorptionen af aminosyrer optages hovedparten af disse i leveren.

Efter absorptionen af aminosyrer i tarmene føres de med blodet til leveren (via portalvenesystemet), hvor hovedparten af aminosyrerne optages.

Den videre skæbneEdit

beskrive den videre skæbne af de i leveren optagne aminosyrer: 1) afgivelse til blodet til brug for syntese af vævsproteiner. 2) syntese af leverens egne proteiner. 3) syntese af plasma proteiner. 4) substrat for glukoneogenese og opbygning af glykogen.

Aminosyrerne bruges til fire ting, hvoraf de primært bruges til syntese af proteiner, og sekundært som energi.

I leveren bruges det til:

  • Afgivelse til blodet til brug for syntese af vævsproteiner
  • Syntese af leverens egne proteiner
  • Syntese af plasmaproteiner
  • Substrat for glukoneogenesen of opbygning af glykogen

EssentielleEdit

angive at der findes essentielle og non-essentielle aminosyrer og beskrive betydningen heraf.

Der findes 9 essentielle (kan ikke selv producere, så skal spiser) og 11 non-essentielle (kan kroppen selv lave) aminosyrer. Så det er vigtigt at spise. 20 i alt.

HormonerEdit

anføre hormoner som øger protein anabolismen (protein syntese): væksthormon (GH), insulin, glukocorticoider, thyroxin.

Følgende hormoner øger protein-anabolismen (proteinsyntesen):

  • Væksthormon GH
  • Insulin (kan bruges til opbyggelsen af proteiner)
  • Thyroxin = T4.

Fejl i pensumbeskrivelse: Glukocorticoider er ikke med til at opbygge proteiner, men øger derimod nedbrydelse af proteiner.

Also on FANDOM

Random Wiki