FANDOM

Hypothalamus.Edit

redegøre for relationen til hjernen.

19239.jpg

Hypothalamus og hypofysen

Hypothalamus er et lille område i midten af hjernen, diencephalon. Det er det overordnede center for både det endokrine og det autonome nervesystem.

Relationen til hypofysenEdit

redegøre for relationen til hypofysen: neurale forbindelser; portal cirkulation.

1803.jpg

Forlap - andenohypofysen

1804.jpg

Baglap - neurohypofysen

Hypofysen er på størrelse med en ært.

Der er en direkte neural forbindelse mellem hypothalamus og neurohypofysen (baglappen). Input fra hjernen styrer frekvensen af aktionspotentialer ned gennem den neurale forbindelse til neurohypofysen, hvor nerve enderne indeholder neurohormoner der bliver frigivet ved højere frekvens af aktions potentialer.

Der er specielle nerveceller i hypothalamus, der producerer neurohormoner (det er endokrint), som regulerer adenohypofysen (forlappen). Adenohypofysen og hypothalamus er forbundet med et portalsystem. Neurohormoner fra hypothalamus sendes til hypofysestilken, hvor det første kapillærnetværk er, her frigives stimulerende og inhiberende neurohormoner. Fra dette netværk afgår kar, der fører blodet direkte til adenohypofysen, hvor det andet kapillærnetværk findes, her de deres virkning på endokrine celler, der respondere med secernere hormoner der bliver frigivet resten af kroppen.

Hypothalamiske hypofysiotrope hormonakseEdit

beskrive den hypothalamiske hypofysiotrope hormonakse; herunder anføre frigørelsen af releasing og inhibiting hormones med virkning på hypofysens hormoner.

Den hypothalamiske hypofysiotrope hormonakse virker således at hormonsekretionen fra hypofysen reguleres ved at hypothalamus secernerer frigivende/stimulerende hormoner der ved der gennem portal systemet stimulerer/hæmmer produktion sekretion af hormoner i adenohypofysen.

Neurohypofysen; baglappenEdit

kort beskrive opbygningen i relation til funktionen.

Neurohypofysen sidder bag ved adenohypofysen. Hypothalamus er forbundet til neurohypofysen gennem den neurale forbindelse, der sidder i den ene halvdel af hypofysestilken - der er altså direkte forbindelse.

ADH og oxytocinEdit

angive at antidiuretisk hormon (ADH) og oxytocin syntetiseres i hypothalamus og secerneres fra baglappen.

Neurohormonerne ADH og oxytocin syntetiseres i hypothalamus og udskilles i neurohypofysen, direkte fra nerveender der går fra hypothalamus, til kapillærsystemet, hvor de bliver en del at cirkulationen.

Stimuli og virkningEdit

redegøre for stimuli og virkninger af de to hormoner.

ADHEdit

1805.jpg

ADH

Anti-diuretisk hormon

Struktur
Peptid
Stimuli
Stigning i osmolariteten eller fald i væskevolumen medfører stigning af hormonsekretion.
Virkning
Regulerer osmolariteten (høj osmolaritet = høj koncentration af andre stoffer = lidt vand i blod) i legemsvæskerne. Reducerer kroppens væsketab gennem urinen. ADH stimulerer nyrerne til at genoptage mere væske.

OxytocinEdit

1806.jpg

Oxytocin

Struktur
Peptid
Stimuli
Sensoriske nerveimpulser udløst fra strækfølsomme sanseceller i livmoderen, særligt i livmoderhalsen. Eller sensoriske nerveimpulser udløst fra berøringsfølsomme sanseceller i og rundt om brystvorten, når barnet suger mælk.
Virkning
Kraftige muskelkontraktioner i livmoderen under fødsel og er vigtig for ve-aktiviteten, og i uddrivelsesfasen af fødslen. Under amning stimulerer oxytocin muskelcellerne i mælkekirtlerne, til at presse mælken ud.

Adenohypofysen; forlappenEdit

redegøre i hovedtræk for struktur, sekretion og virkninger af thyreoidea-stimulerende hormon (TSH), adrenocortikotropt hormon (ACTH), luteiniserende hormon (LH), follikel-stimulerende hormon (FSH), prolaktin og væksthormon (GH).

TSHEdit

1810.jpg

TSH's regulation af T3 og T4 sekretionen

Thyreoidea-stimulerende hormon.

Struktur
Glukoprotein
Sekretion
TRH (thyreiodea-releasing hormon) fra hypothalamus stimulerer til produktion af TSH. T3 og T4 har negativ feedback-virkning på TRH.
Virkning
Stimulerer til produktion af T3 og T4 i gld. thyroidea samt sekretionen heraf.

ACTHEdit

1815.jpg

ACTH's regulation af Cortisol sekretionen

Adreno-cortico-tropt hormon.

Struktur
Peptid
Sekretion
ACTH-sekretionen reguleres af CRH (corticotropin-releasing hormone), fra hypothalamus og af cortisol, som har en negativ feedback-virkning.
Virkning
Stimulerer produktionen af steroider i binyrebarken.

LH og FSHEdit

Luteiniserende og follikel-stimulerende hormon.

Struktur
Glukoproteiner

Se Reproduktions Fysiologi#Kvinden for virkning og sekretion.

ProlaktinEdit

Struktur
Protein
Sekretion
Hypothalamus producerer neurohormoner, der stimulerer (PRL-RH (releasing hormone)) og hæmmer (PRL-IH (inhibiting hormone) = dopamin) sekretion af prolaktin. Stimuli er når barnet suger på brystvorten, men ellers er Østradiol den vigtigste faktor i prolaktinsekretionen.
Virkning
Stimulerer udviklingen af mælkekirtlerne og produktionen af mælk.

GHEdit

1807.jpg

GH

Growth Hormon, væksthormon.

Struktur
Protein
Sekretion
Hypothalamus producerer neurohormoner, der stimulerer (GHRH) og hæmmer (GHIH) sekretion af GH. Hypothalamus stimuleres af signaler fra CNS om fysisk arbejde, stress og lav glukosekoncentration i blodet = øget sekretion. GH har også negativ feedback-virkning på hypothalamus.
Virkning
Påvirker mange forskellige væv i kroppen. Knoglernes længdevækst reguleres og stimulation af proteinsyntesen (anabolsk virkning), samt nedbrydningen af fedt øges. Plasmakoncentration af glukose stiger, ved øget syntesisering af glukose i leveren, så cellernes glukosebehov reduceres.

Relationen mellem GH og insulin-like-growth factor-1Edit

beskrive relationen mellem GH og insulin-like-growth factor-1 (IGF-1).

GH stimulerer mange steder produktion af et peptidhormon, der minder om proinsulin (og derfor kaldes det insulinlignende vækstfaktor 1 (IGF-1)) og har mange af væksthormonets virkningnen, bl.a. vækststimulerende virkning.

IGF-1 har negativ feedback-virkning på sekretionen af GH.

Also on FANDOM

Random Wiki